| Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
| Auteur |
Bericht |
Sylvester CLASS

|
Geplaatst: Wo 16 Sep 2009 21:10 Onderwerp: Roetfilter : hoe werkt dat kuisen eigenlijk |
|
|
Ik had van de garagist iets vernomen ivm de roetfilter. Als je één of ander raar geluid hoort als je stopt, moet je nog even blijven doorrijden om de roet in de filter te laten verbranden.
Dat lijkt me toch wel raar.
Is dat zo? Hoe werkt dat precies? _________________ >> Captiva LT 150 pk, automaat, model 2009 << |
|
| Naar boven |
|
 |
Advertentie
|
Geplaatst: Onderwerp: |
|
|
|
|
|
| Naar boven |
|
 |
kingkong EXECUTIVE
|
Geplaatst: Do 24 Sep 2009 21:21 Onderwerp: |
|
|
| Heb ik nooit gehoord. En als het niet in de handleiding staat of door de dealer uitgelegd is zou ik er geen aandacht aan besteden. |
|
| Naar boven |
|
 |
kurt STYLE
|
Geplaatst: Vr 09 Okt 2009 18:26 Onderwerp: |
|
|
| yep - je krijgt g e e n raar geluid!! enkel een lichtje dat blijft branden op dashboard ( lijkt beetje op een spiraalveer) - het is dan wel aangewezen om te blijven rijden en meer dan 50/uur - dit duurt maar kleine tien minuutjes en is zo gedaan! hebt al twee keer voorgehad en heeft geen enkel ander probleem- mvg kurt |
|
| Naar boven |
|
 |
kingkong EXECUTIVE
|
Geplaatst: Vr 09 Okt 2009 19:00 Onderwerp: |
|
|
Ik ben wel erg benieuwd hoe je dat weet.
Ik heb het hele boekje doorgelezen, maar ben het niet tegengekomen. |
|
| Naar boven |
|
 |
kurt STYLE
|
Geplaatst: Ma 12 Okt 2009 10:38 Onderwerp: |
|
|
| da is raar....ik vond het nochtans in mijn boekje! mss heb jij een verkeerd gekregen,zou kunnen e,toch beter eens naar dealer gaan zeker? KURT |
|
| Naar boven |
|
 |
kingkong EXECUTIVE
|
Geplaatst: Ma 12 Okt 2009 16:13 Onderwerp: |
|
|
Op welke pagina stond het?
Dan kijk ik of ik het daar ook kan vinden. |
|
| Naar boven |
|
 |
kurt STYLE
|
Geplaatst: Di 20 Okt 2009 14:17 Onderwerp: |
|
|
| dit staat beschreven in hoofdstuk 2 bladzijde 23! instrumenten en bedieningsorganen |
|
| Naar boven |
|
 |
Advertentie
|
Geplaatst: Onderwerp: |
|
|
|
|
| Naar boven |
|
 |
kingkong EXECUTIVE
|
Geplaatst: Zo 29 Nov 2009 22:30 Onderwerp: |
|
|
Bedankt voor het opzoeken.
Heb ik blijkbaar overheen gelezen omdat ik geen diesel heb.
Overigens staat er niet bij dat je verplicht MOET doorrijden, maar dat "zodra de weg- en de verkeersituatie het toeleaten.... verhoogt u de snelheid naar emer dan 50 km/h voor meer dan 15 minuten. Het controlelampje dooft zodra het roetgehalte beneden een bepaalde waarde is gezakt".
Dus theoretisch mag je ook eerst bij je werk stoppen en pas op de terugweg de snelweg opzoeken  |
|
| Naar boven |
|
 |
Sylvester CLASS

|
Geplaatst: Zo 29 Nov 2009 22:43 Onderwerp: |
|
|
ik heb ondertussen toch al een 3000 km gereden, en nog nooit dat lampje zien aangaan. _________________ >> Captiva LT 150 pk, automaat, model 2009 << |
|
| Naar boven |
|
 |
kingkong EXECUTIVE
|
Geplaatst: Zo 29 Nov 2009 22:46 Onderwerp: |
|
|
Dan hebben "de roetdeeltjes die in de DPF zijn opgehoopt" nog niet "een bepaalde waarde bereikt".
Om het boekje maar weer eens te citeren
Er staat niet bij hoe vaak het zou gebeuren, maar ik vermoed dat dit niet al bij 3000 km is. |
|
| Naar boven |
|
 |
kurt STYLE
|
Geplaatst: Do 03 Dec 2009 17:21 Onderwerp: |
|
|
| ja daar staat geen bepaalde tijd of kilometers op - eerste keer bij 7000 km en nu nog niet gehad,dus ja, en heb er ondertussen 17000 km. weet wel niet of het aan te raden is wanneer het lampje brand te stoppen "aan je werk" en dan later te blijven rijden - zou dat eens bij dealer moeten vragen |
|
| Naar boven |
|
 |
Sylvester CLASS

|
Geplaatst: Zo 24 Jan 2010 20:02 Onderwerp: |
|
|
ik heb hierover bij de dealer ook geen duidelijk antwoord gekregen.
Dit heeft hij gezegd : normaal gezien merk je daar niks van, maar als je te korte afstanden rijdt, krijgt hij niet de kans om te reinigen. Als je dan een paar keren kort hebt gereden, lukt het kuisen niet, en gaat het lampje branden.
Dan zou je in principe even moeten blijven rijden.
Nu heb ik 4000 km en de 'kuisbeurt' is voor de eerste keer gebeurd.
Hoe is dat verlopen? Eerst had ik niet in de gaten wat er gebeurde. Na een paar korte ritten hoorde ik telkens de uitlaat abnormaal tikken, precies alsof het een te sterke uitzetting van metaal was (zal dus ook wel zo zijn).
Het begon enorm te stinken in de garage, waarschijnlijk het product dat aan de onderkant ter bescherming van het koetswerk is gespoten.
Telkens na zo'n korte rit hoorde ik de ventilatoren hard draaien, wat normaal blijkt te zijn.
Het verbruik begon enorm te stijgen, en het trekvermogen was beduidend minder. Na weer een korte rit, ging het lampje plots aan.
Dan heb ik hem gewoon stationair laten draaien. Enorm hete lucht kwam uit de uitlaat en vanonder de wagen. Het stonk enorm. Ook het stationair toerental ging een stuk hoger.
Na een raar geluid, ging het lampje uit, en draaide hij weer normaal.
Daarna ben ik voor alle zekerheid nog eens gaan rijden. Het trekvermogen was weer terug, en ik had de indruk dat hij zelfs meer trekvermogen had.
Nu vraag ik me af of dat allemaal wel zo goed is voor de motor en de uitlaat. Kan die uitlaat wel tegen zo'n hoge temperaturen?
Men had op zijn minst een extra 'schild' boven de partikelfilter kunnen bevestigen.
Heb ik er wel goed aan gedaan om hem stationair te laten draaien? _________________ >> Captiva LT 150 pk, automaat, model 2009 << |
|
| Naar boven |
|
 |
Sylvester CLASS

|
Geplaatst: Vr 23 Apr 2010 19:50 Onderwerp: |
|
|
We zijn alweer iets ouder geworden, en ook wat slimmer.
Blijkbaar wordt het reinigen veel vaker uitgevoerd, dan gedacht.
Het kan zelfs om de paar 100 km gebeuren. Het hangt sterk af van het gebruik van de wagen, zoals korte of lange afstanden, welk merk van brandstof enz...
Tijdens het kuisen worden een aantal parameters aangepast, zodat de motor iets anders gaat draaien. Als je goed luistert, hoor je hem iets zwaarder draaien. Ook de ventilatoren gaan harder draaien.
Ik heb hem eens laten uitlezen, om zeker te zijn dat er niks mis is met de roetfilter. Men kon mij vertellen dat de laatste kuisbeurt 30 km geleden was. En dat klopte ook. Op dat moment had ik terug 5 gr. roet in de filter zitten.
Telkens als er rond de 30 gr. roet in zit, zou hij gaan kuisen.
Dus als ik even reken : 30/5 = 6 x 30 km = 180 km.
Dus zou hij om de 180 km gaan kuisen.
Langere afstanden zouden het proces aanzienlijk rekken, omdat er dan veel minder roetvorming is.
Wat het lampje betreft. Als het kuisproces 4x werd onderbroken (bv. door korte ritten), gaat hij bij de 5de start het indicatielampje van de roetfilter inschakelen.
Als het zover is, ben je bijna verplicht om een rondje te gaan rijden, om te vermijden dat de roetfilter zich helemaal toezet.
Op de snelweg ga je er waarschijnlijk niks van merken, door de hoge snelheid. _________________ >> Captiva LT 150 pk, automaat, model 2009 << |
|
| Naar boven |
|
 |
|